Niveau 1 in aanbouw

Niveau 1November 2005

De rails op niveau 0 is nu bijna allemaal gelegd en wordt het tijd om naar niveau 1 te gaan. Dit betekend weer een hele nieuwe fase in de bouw van mijn modelspoorbaan. Voor het eerst moet ik rekening gaan houden met stijgingen en doorrijhoogtes etc.

Aan de rechterkant ligt de bocht die beide niveaus met elkaar verbindt. De bedoeling is om een maximaal stijgingspercentage van 3 % te gebruiken.

Op niveau 1 is aan de voorkant een uitwijkspoor gesitueerd. Bij de bouw hiervan stuit ik helaas op een ontwerpfout. De hoogte tussen niveau 0 en niveau 1 is daar minder dan 6 cm. Wat nu? Ik dacht dat ik toch alles goed had uitgerekend. Gelukkig valt dit nog wel eenvoudig op te lossen. Als op niveau 0 de stijging iets later begint, dan scheelt dat bijna 2 cm. Uiteindelijk is er ongeveer 8 cm ruimte tussen de rails en de onderkant van niveau 1.

 

Foto 1: De overgang van niveau 0 naar niveau 1.

Foto 2: Een blik op de hoofdbaan met uitwijkspoor. Aan de achterzijde zie je nog de stijging die de bocht maakt.

Foto 3: Een laatste blik op het rechte gedeelte van de keerlus. Nog even en dit is, vanaf deze plek, niet meer mogelijk.

Rails

Geef een reactie

