De bedrading

BedradingAlleen het neerleggen van rails is niet voldoende om met je treinen te kunnen rijden. Op verschillende punten zal je spanning op je baan moeten aanbrengen. Maar waarschijnlijk heb je ook een aantal wissels die elektrisch bedient kunnen worden. Dit betekent dat er behoorlijk wat bedrading aangebracht moet worden.

Mijn baan heeft zeventien elektrische wissels, die vanuit een centraal punt geschakeld moeten gaan worden. Verder is er ongeveer om de twee meter een aansluitpunt voor de voedingsspanning. Je begrijpt het al, er loopt heel wat bedrading onder de treinbaan. Om het overzichtelijk te houden is de meeste bedrading gemerkt. Dit maakt het makkelijker om later de juiste bedrading bij elkaar te zoeken en aan te sluiten.

De locomotieven worden digitaal bestuurd, maar de wissels e.d. wil ik gewoon analoog schakelen dmv. een schakelpaneel (hier wordt binnenkort nog wel een onderwerpje aan gewijd). Alle bedrading van de wissels, bezetmelders e.d. wordt aangesloten op 25 polige sub-d connectors.

Voor de verlichting van de huisjes, station e.d. heb ik op een aantal plekken verdeelblokken (Conrad) geplaatst. Dan is het later alleen even een gaatje boren, snoertje erdoorheen, aansluiten en klaar.

Foto 1: De bedrading van de wissels.

Foto 2: Nogmaals dezelfde bedrading maar nu afgemonteerd op een connector.

Foto 3: Nog meer bedrading …

Foto 4: Aansluitpunt voedingsspanning en wissel.

Foto 5: Verdeelblok voor de verlichting.

Rails

Advertenties

Eén reactie to “De bedrading”

  1. Het schakelpaneel « Lokkie’s w e b l o g Says:

    […] In één van mijn eerdere berichten heb ik al aangegeven dat ik een analoog schakelpaneel wil maken. Dit kun je natuurlijk doen door […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: