Jeugd sentiment

Station Krommenie

Per toeval kwam ik gisteren op www.stationsweb.nl terecht. Hier kun je foto’s vinden van de meeste Nederlandse stations. Natuurlijk gelijk even gekeken of er foto’s waren van station Krommenie-Assendelft. En ja hoor er waren een aantal foto’s. Bij het zien van deze foto dwaalde mijn gedachten af, terug naar de jaren 60.

Vroegâh, toen mijn ouders nog geen auto hadden, gingen wij vaak op zaterdag met de trein naar Amsterdam om bij oma op bezoek te gaan. De treinkaartjes waren van karton, en door de conducteur werd er een gaatje ingeknipt. Ik mocht de treinkaartjes na afloop altijd hebben om mee te spelen.

Oude kartonnen treinkaartjes

Oude kartonnen treinkaartjes

Oude treinkaartjes bron: http://frank103.blogspot.com/

Ik kan met het station nog heel goed herinneren, ondanks dat het al bijna 40 jaar geleden gesloopt is.

Station Krommenie

Station Krommenie-Assendelft

Foto uit 1967, station Krommenie-Assendelft bron: www.stationsweb.nl

De volgende twee foto’s zijn ruim voor mijn bouwjaar gemaakt, maar toch het publiceren meer dan waard 🙂

Provinciale weg Krommenie

Provinciale weg Krommenie

Foto uit 1950, station Krommenie-Assendelft gezien vanaf de Provinciale weg bron: www.stationsweb.nl

Je kan je nu bijna niet voorstellen dat er toen nauwelijks auto’s reden.

Station Krommenie-Assendelft

Station Krommenie-Assendelft

Foto uit 1935, station Krommenie-Assendelft bron: www.stationsweb.nl

Deze vind ik helemaal super, een stoomlocomotief in een met poedersuiker bestrooide omgeving.

Rails

7 Reacties to “Jeugd sentiment”

  1. frank103 Says:

    Hee lokkie, bij Stumpel hebben ze misschien nog die boekjes van Krommenie in oude prentenkaarten, daar staan ook foto’s van de noorder en zuider hoofdstraat in, en foto’s van het station van rond 1900. Bij mijn broer in de klas zat een jongen wiens ouders dus in het stationsgebouw woonden (tot het gesloopt werd). Ik dacht dat ze Overeem heetten. Maar jij hebt dus ook jarenlang bij Frankfurt in de winkel staan kijken naar al die Marklin loks. Of bij Vriese (speelgoedpaleis) op het rosariumplein.
    Ik zal op mijn weblog binnenkort eens foto’s van die kartonnen kaartjes (retourtje Krommenie – Amsterdam CS) plaatsen, ik heb er nog een aantal op zolder liggen!

  2. frank103 Says:

    Het was Regina Overeem, en het was een meisje!

  3. Lokkie Says:

    Ik heb zelf ook een boek over Krommenie en ik zal eens kijken wat daar voor leuke foto’s nog instaan.
    Bij Frankfurt en de speelgoed op het Rosariumplein heel wat uurtjes doorgebracht en de nodige “guldens” daar besteed.
    Lijkt me leuk om nog eens zo’n oud treinkaartje te zien.

  4. frank103 Says:

    ik heb de kaartjes op 27 mei geplaatst!

  5. Lokkie Says:

    Helemaal geweldig om zo’n treinkaartje weer te zien.

    Bedankt.

  6. Job Hooft Says:

    De foto met de stoomtrein is genomen begin 1931, kort voor de in dienststelling van het electrische net.
    Het nieuwe station 1931 – 1975 is net in gebruik genomen.


Geef een reactie

