Het schakelpaneel

Wisselschakelpaneel 72720In één van mijn eerdere berichten heb ik al aangegeven dat ik een analoog schakelpaneel wil maken. Dit kun je natuurlijk doen door één of meerdere Märklin schakelbord(en) (72720) te kopen of door zelf iets te maken. Ik heb voor het laatste gekozen.

Maar hoe maak je nu zo iets? Ik ben begonnen om in Word het sporenplan te tekenen. Niveau 0 en 1 heb ik gecombineerd in één tekening en niveau 2 in een volgende tekening. Op de plekken waar de wissels zitten heb ik markeringen aangebracht waar de leds geplaatst moeten worden.

Nadat alle sporen, leds en schakelaars ingetekend zijn kan alles uitgeprint worden. De tekeningen worden gelamineerd en opgeplakt een plaatje polystyrol. Nog even een nachtje laten drogen voor het beste resultaat.

Nu konden de gaatje geboord worden en de leds geplaatst.

De groene en rode leds geven de stand van de wissel aan en de gele leds branden als er een trein zich in een bepaald traject bevind.

De leds worden nog even niet op de juiste maat afgeknipt. Dit doe ik pas als de bedrading eraan gesoldeerd is.

Dit is het printplaatje met de schakelaars erop gemonteerd.

Nu nog een aantal kabeltjes solderen om het schakelpaneel te kunnen aansluiten

De andere berichten over het schakelpaneel zijn hier te vinden:
Schakelpaneel deel 2
Schakelpaneel deel 3
Schakelpaneel slot

Stootblok

Geef een reactie

