Rollend materieel: V100 / BR212

BR212

In de reeks over mijn rollend materieel is nu de V100 aan de beurt.
De V100 is door de DB gebouwd tussen 1958 en 1966. In 1968 werd de V100 omgenummerd naar BR212 (BR = BauReihe)

Deze V100 (genummerd BR212 112-7) komt uit de set 26547 (Nahverkehrswagenset der DB Epoche IV mit 3 Silberlingen und aufwendiger Graffiti Lackierung).

26547 25647a

Technische gegevens


Typenr.


Gefabriceerd tussen


Decoder


Motor


Tijdperk


Bedrijfsnr.


26547 2005 – Dig.6090 MFX DCM IV 212 112-7

Fotoshoot

BR212 112-7

BR212 112-7

BR212 112-7

BR212 112-7

BR212 112-7

BR212 112-7

BR212 112-7

BR212 112-7

Meer gegevens over deze locomotief kun je o.a. vinden op Epoche III of Wikipedia.

Stootblok

8 Reacties to “Rollend materieel: V100 / BR212”

  1. frank103 Says:

    Leuk verslag en geslaagde foto’s!

  2. Rob Hendriks Says:

    Ik heb recentelijk een Marklin V100 (nieuw) gekocht. Het is opvallend dat de locomotief erg veel lawaai maakt als hj rijdt (bijv. vergeleken met een v60 of Baureihe 64, die nagenoeg geruisloos zijn). Ik ben er nog niet achter of het aan de motor of tandwielen ligt, voorts wete ik niet zeker of hiersprake is van een ‘defect / constructiefout’ of dat dit ‘normaal’is. Wat zijn de gebruierservaringen met een V100?

  3. stefan Says:

    het is normaal dat die v100 locs zoveel lawaai maken.

    Ik heb er ook 2, en die maken alletwee lawaai van de motor en tandwielen.

    wat je het beste kan doen is de loc een halfuur op volle kracht vooruit en een half uur op volle kracht achteruit laten rijden (zonder pauzes)

  4. Rob Hendriks Says:

    De V100 heb ik gesmeerd en vooruitrijdend )lange zijde naar voren’ wordt het iets beter. Er is echter een nieuw probleem. Regelmatig knippert de verlichting )onregelmatig]0 of valt tijdelijk uit. De decoder is door de leverancier al vervangen, zonder effect. Na enig testen lijkt het achteruit rijdend vaker op te treden dan vooruit. Ik vermoed een belastingsprobleem van de decoder als gevolg van een te grote mechanische belasting a.g.v. motor/tandwiel combi. Herkent iemand dit verschijnsel of heeft iemend een goed advies.

    • Lokkie Says:

      Hoi Rob,

      Ik kan je helaas niet echt verder helpen. 😦
      Misschien kun je probleem eens voorleggen op het 3rail forum.
      Daar zitten een hoop “wijze” mannen die je hopelijk beter raad kunnen geven.

      Gr.
      Lokkie

      • Rob Hendriks Says:

        Dank voor de reactie(s). Ik ga door met het fenomeen te onderzoeken. Inmiddels blijkt het probleem ook te ontstaan als ik een kruiswissel een aantal malen schakel, blijkbaar heeft een dergelijke gebeurtenis (kortstondige belasting) invloed. Overigens blijft de verlichting daarna (langzaam) knipperen (ook als de lok stilstaat.


Geef een reactie

