Een nieuwe start…

Al een tijdje ben ik niet zo tevreden meer met de opzet van de huidige baan. Als “herintreder”, nu ongeveer 5 jaar geleden, heb ik een enkelsporige baan bedacht en gemaakt. Achteraf heb ik daar nu behoorlijk spijt van want het is bijna niet mogelijk om met z’n tweeën met de treinen te rijden.
Ook lijkt het me erg leuk om met pc besturing te beginnen, maar dat kan niet want een groot gedeelte van de baan in niet meer bereikbaar om bijvoorbeeld bezetmelders te plaatsen.
Kortom na heel lang dubben is het besluit gevallen. Ik ga opnieuw beginnen.

Er zijn de afgelopen 5 jaar heel wat uurtjes in de treinbaan gaan zitten en dat is aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant heb ik heel veel geleerd van het bouwen. Alle fouten e.d. zijn wel weer een goede leerschool geweest.

De afgelopen weken ben ik heel druk in de weer geweest met het programma AnyRail om een nieuw baanplan te maken.
De baan moest aan de volgende punten voldoen:

  • Dubbelsporige hoofdbaan
  • Schaduwstation
  • Ruim loc depot
  • Pendelspoor naar ander dorpje
  • Flink station
  • PC besturing mogelijk

Na lang puzzelen is er het onderstaand baanplan uitgekomen.

Nivo 0

Nivo 0

Nivo 0

Schaduwstation, keerlus (buitenbaan naar binnenbaan)

Nivo 1 & 2

Nivo 1 & 2

Nivo 1 & 2

Op nivo 1 is het station, een rangeerterrein, (stoom)loc depot en het pendelbaantje naar “Buch am Wald”.

Nivo 0, 1 & 2

Nivo 0, 1 & 2

Nivo 0, 1 & 2

Zoals je ziet blijft de brug en de aanbouw “Buch am Wald” gehandhaafd.
Waarschijnlijk wordt komende week een begin gemaakt met het afbreken van de huidige baan.

Wordt vervolgd.

Stootblok

Eén reactie to “Een nieuwe start…”

  1. Frank103 Says:

    Hoi René, het sporenplan ziet er goed doordacht uit! De opstelsporen zien er wel wat kort uit en is jouw perron ook lang genoeg voor een trein met 4 a 5 rijtuigen (achter een V200)? Ik heb, met een fractie grotere tafel (3,80 x 1,20) juist gekozen voor een enkelsporig traject. Suc6 met de bouw en laat ons vaak foto’s zien!


Geef een reactie

