Stoomtreinen Groningen 1920-1940

Vandaag kwam ik dit filmpje tegen. Heerlijk om al die prachtige Nederlndse stoomlocs te zien rijden.

 

Rails

Geplaatst in Filmpje. Tags: . 5 Comments »

5 Reacties to “Stoomtreinen Groningen 1920-1940”

  1. frank-103 Says:

    Heel gaaf filmpje, die stroomlijnlok is ook erg indrukwekkend. Maar de walmen die ze produceren, dan is een SLT toch niet zo gek.

  2. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Lokkie,
    Weet u wat het ook is? Een mens heeft altijd de indruk dat die dingen van vroeger zo robuust gemaakt werden dat ze de decennia zouden trotseren. Niet? Neem nu zo’n stoomlok; dat is toch niet kapot te krijgen. En herinnert u zich nog die telefoons van vroeger. Die dingen waar een mens zijn vinger moest in steken om vervolgens een flinke lel te geven aan de kiesschijf. Weet u ’t nog? Hoe lang stonden die dingen op de kast? Twintig jaar? En nooit stuk. Niet kapot te krijgen. Toch?
    En dan die schrijfmachines van vroeger. Die – hoe heet het – die Underwoods, kent u die nog? Volgens mij kon je die gewoon van driehoog op de grond laten ploffen, die tikten nog! En hebt u ooit zo’n Underwood weten crashen? Dat bedoel ik!
    En ik denk dat ik weet wat het geheim is. Grote onderdelen! Dat is het. Grote onderdelen. Dingen die je gewoon kon openmaken met een flinke schroevendraaier en die je dan rustig uit elkaar kon nemen. Niet van dat gepriegel van tegenwoordig waarbij je met ieniemienie werktuigjes een heel klein luikje moet openwrikken – huppekee, daar gaat er weer een onderdeeltje de lucht in, dat zien we nooit meer terug – om alles vervolgens met veel gevloek en gezucht weer in elkaar te peuteren.
    Grote onderdelen!
    Dat is wat ik ervan denk.
    Meer zeg ik niet.
    De Drs.

  3. Dick Rijnshoeven Says:

    geachte heer Lokkie , ik had een vraag , mijn man heeft een heel oud speelgoed stoomlocomotiefje uit een erfenis van zijn fam gekregen helaas staat er geen merk op maar wel een nummer 4039 het loopt op water en spirites , in de ronde ketel gaat het water en de spirites gaat met een pit aan de onderkant van het zogenaamde stookhuisje ook in een klein potje met en brand pit , alles doet het nog steeds goed stoom komt uit de pijp bonen op de ronde ketel en de fluit gaat ook nog steeds af ..ik heb zo een vermoede dat het om een zelfbouw bing model gaat .. kunt u ons hier wat meer over vertellen .. ik zou eventueel wel via een E-mail naar u een foto kunnen sturen.. met vriendelijke Gr d.rijnshoeven


Geef een reactie

