Wisselaandrijvingen

Wisselaandrijvingen

Al enige tijd geleden heb ik een bericht geplaatst over het verwijderen van de eindschakelaars in de gebruikte wisselaandrijving. De afgelopen tijd had ik toch regelmatig problemen met wisselaandrijvingen die niet goed schakelden.
Als dat te vaak gebeurd, dan wordt je het een beetje zat. 😡

Vooral in het schaduwstation moeten alle wissels voor 100% betrouwbaar werken anders kan er flinke ravage ontstaan met mogelijks schade aan het materieel. Dus tijd voor een rigoureuze stap. Alle Märklin wisselaandrijvingen worden vervangen door servo’s.

De Märklin wisselaandrijvingen

De Märklin wisselaandrijvingen

Via eBay in HongKong een aantal servo’s besteld.

Servo's

Servo's

De servo’s worden op de bodemplaat van de wissel gemonteerd.

Wissels met servo

Wissels met servo

Er moeten dus gaten in de treintafel gemaakt worden op de plaatsen waar de wissels liggen.

Gaten voor de servo's

Gaten voor de servo's

Als de wissels teruggeplaatst zijn kan het aansluiten en afregelen beginnen.

Afregelen servo op ESU SwitchPilot servo

Afregelen servo op ESU SwitchPilot servo

Het is nog niet klaar, dus komt er nog een deel 2. 🙂

Einde

13 Reacties to “Wisselaandrijvingen”

  1. frank-103 Says:

    ergens vind ik het een schande dat de marklin wisselmotoren zo onbetrouwbaar zijn dat dit nodig is. Bij mijn m-rails is dit niet nodig, maar ook niet mogelijk.

  2. Anoniem Says:

    ik heb ook zoveel problemen met de aandrijvingen ik dacht dat het mijn centrale station was ik ben ook niet tevreden de m wisselaandrijving was ook beter

  3. Anoniem Says:

    Is een hele klus René om al die wissels om te bouwen en goed af te regelen. Inmiddels heb ik dezelfde negatieve ervaring met de Märklin wisselaandrijvingen, maar dan voor K-rail. Ik snap niet dat men zulk ondeugdelijk materiaal over zo’n lange tijd heeft durven verkopen.

  4. krijn vis Says:

    ik had ook niet van marklin verwacht zulke ondeugdelijke spullen te verkopen. ook de wissels met handbediening hebben een omschakelhefboompje dat zeer fragiel en kwetsbaar is. belachelijk van Marklin en dat voor zo`n prijs !
    Krijn Vis .

  5. goederson patrick Says:

    Ik ben ook niet tevreden van de wissel aandrijvingen ofwel werkt het in 1 richting of helemaal ik merk wel dat de oude m wissels beter werken

    • Lokkie Says:

      Het is heel verschillend, bij de één werkt het probleemloos en bij de ander is het één en al drama. In ieder geval de eindschakelaars verwijderen en ook hendeltje waarmee je de wissel handmatig omzet.

      • goederson patrick Says:

        Ik heb gisteren een wisselaandrijving schoon gemaakt en heb wel ondervonden dat ze ook beter werkt ik heb ook metaal wissels op de baan en werken heel goed ik hoop alleen dat ik niets verkeerd doe met de
        c aandrijving open te maken ik was wel een beetje ongerust

      • patrick goederson Says:

        bedankt voor het beantwoorden fijnegroeten

      • patrick goederson Says:

        ik durf mij ook niet riskeren om schaduwstations enz te maken om de volgende reden als er problemen zijn met de wissels zijn er problemen om erbij te kunnen daarom is mijn baan ook vlak gemaakt zonder bergen of schaduwstations wel wat groen en figuren enz

        Op 13 juli 2015 23:06 schreef patrick goederson :

        > bedankt voor het beantwoorden fijnegroeten > > Op 13 juli 2015 19:08 schreef Lokkies w e b l o g <

      • patrick goederson Says:

        halo mag ik even vragen hoeveel locomotieven er op mijn baan mogen staan ik heb redelijk wat wissels en seinen en alles wordt op mijn central station bestuurd en kan het zijn dat er wat teveel op staat omdat na een paar minuten de seinen niet goed meer werken en mijn cnts 60214 warm wordt

        Op 13 juli 2015 23:14 schreef patrick goederson :

        > ik durf mij ook niet riskeren om schaduwstations enz te maken om de > volgende reden als er problemen zijn met de wissels zijn er problemen om > erbij te kunnen daarom is mijn baan ook vlak gemaakt zonder bergen of > schaduwstations wel wat groen en figuren enz > > Op 13 juli 2015 23:06 schreef patrick goederson goedersonpatrick@gmail.com>: > > bedankt voor het beantwoorden fijnegroeten >> >> Op 13 juli 2015 19:08 schreef Lokkies w e b l o g <

      • patrick goederson Says:

        halo mag ik vragen wat het verschil is op een centraal station 60214/60215 en is het schakelnet deel 60101 geschikt voor een ho baan of is dit te zwaar ik zou er aan denken om een booster te kopen maar aangezien de 60101 ook zwaar van 100 VA is is dit toch hetzelfde met groeten Patrick

        Op 12 februari 2016 20:57 schreef patrick goederson :

        > halo mag ik even vragen hoeveel locomotieven er op mijn baan mogen staan > ik heb redelijk wat wissels en seinen en alles wordt op mijn central > station bestuurd en kan het zijn dat er wat teveel op staat omdat na een > paar minuten de seinen niet goed meer werken en mijn cnts 60214 warm wordt > > Op 13 juli 2015 23:14 schreef patrick goederson goedersonpatrick@gmail.com>: > > ik durf mij ook niet riskeren om schaduwstations enz te maken om de >> volgende reden als er problemen zijn met de wissels zijn er problemen om >> erbij te kunnen daarom is mijn baan ook vlak gemaakt zonder bergen of >> schaduwstations wel wat groen en figuren enz >> >> Op 13 juli 2015 23:06 schreef patrick goederson > goedersonpatrick@gmail.com>: >> >> bedankt voor het beantwoorden fijnegroeten >>> >>> Op 13 juli 2015 19:08 schreef Lokkies w e b l o g <

    • goederson patrick Says:

      Ik ben het ook kotsbeu zulke rommel het zou eens mogen eens klacht neer te leggen dit kan zo niet verder om deze brol te verkopen ik heb bij Marklin service center mijn goesting gezegd maar geen reactie gekregen de mensen hun centen zijn ook goed het materiaal moet ook goed zijn het kan al eens gebeuren dat er iets defect is maar dit stopt niet

      • Lokkie Says:

        Het lijkt me verstandig om je wissels en seinen op een aparte transformator aan te sluiten. Als er teveel stroomverbruikers zijn, dan kom je spanning tekort om bv. je wissels en seinen goed te laten schakelen.
        En een ander voordeel is dat je het volledige vermogen van de CS2 voor je locomotieven kunt gebruiken.
        Succes.


Geef een reactie

