Bezetmelding

Al ruim een jaar geleden heb ik beloofd om wat te schrijven over heb gebruik van Arduino in de modelspoorhobby. Het afgelopen jaar heb ik heel veel geëxperimenteerd met allerlei Arduino schakelingen en nu wordt het de hoogste tijd om het één en ander te laten zien.
De eerste schakeling die ik ga behandelen is de bezetmelder.

Bezetmelding

Bezetmelders, ook wel terugmelders genoemd, zijn nodig zodat de “centrale” weet op welk gedeelte van de baan een bepaalde locomotief zich bevindt.

De eerste versie die ik ontworpen was gebaseerd op één of meerdere Arduino’s waarvan de analoge en (vrije) digitale pinnen gebruikt worden als bezetmelders.

Arduino bezetmelders

Arduino bezetmelders

Schema bezetmelder

Schema bezetmelder

Even de werking in een notendop. Normaal is de ingang hoog maar wordt de bezetmelder geactiveerd doordat er een trein in zich in een bepaalde sectie bevind, dan wordt de ingang laag.
De Arduino checkt continue de status van de pinnen en als er een wijziging is dan wordt dit doorgeven via de seriële poort naar de PC.

Op mijn testbaantje heb ik deze schakeling gebouwd en dat werkte naar behoren.

Testbaantje met bezetmelders

Testbaantje met bezetmelders

En in Koploper kwamen de bezetmeldingen binnen:

Bezetmelding in Koploper

Bezetmelding in Koploper

De schakeling heb ik nog wat uitgebreid zodat op het LCD schermpje de bezetmelding ook zichtbaar is:

Arduino bezetmelders met LCD indicatie

Arduino bezetmelders met LCD indicatie

LCD indicatie voor bezetmeldingen

LCD indicatie voor bezetmeldingen

Hoogste tijd om dit te gaan toepassen op de modelbaan…

 

Wordt vervolgd.

Einde

3 Reacties to “Bezetmelding”

  1. gerard Says:

    ziet er mooi uit rene
    jij ook nog gefeliciteerd rene en dave ook

  2. Alco Says:

    Leuk om te lezen maar heb je misschien ook het arduino programma ?


Geef een reactie

