Baanplan ontwerp

In mijn bericht over “Bad Neuhaus” heb ik geschreven wat het thema en tijdperk van mijn modelbaan gaat worden. Zoiets ontstaat niet van het één op het andere moment. Daar gaan heel wat uurtjes inzitten.

Allereerst moet je gaan bedenken wat het thema gaat worden. Een Nederlands, Duits, Zwitsers of misschien een Amerikaanse thema?

Als ik aan een modelbaan denk, dan horen daar bergen met tunnels bij, stoomlocomotieven en veel bebossing. Dit past niet echt in een Nederlands thema, dus dat valt af. In een Zwitsers thema moeten toch wel een paar flinke bergen hebben, die ruimte heb ik niet, dus valt dit thema ook af. De “Big Boy” vind ik helemaal te gek, ook de GG-1 is superlok, maar dit levert mij niet genoeg inspiratie om een Amerikaanse baan te gaan bouwen.

Dus blijft voor mij het Duitse thema over. Het aanbod van Duits materiaal is enorm en voor ieder tijdperk is er meer dan genoeg verkrijgbaar.

Dan nog een baanplan verzinnen. Gelukken zijn er mooie programma’s waarmee je banen kunt ontwerpen. Met het programma DRAIL heb ik mijn baan ontworpen (kon je toen nog gratis kon gebruiken). Ik heb gekozen voor een enkelspoor hoofdbaan, met verschillende niveaus, wat rangeersporen, een keerlus e.d. De baan zal worden uitgevoerd in Märklin C-Rails.

Fig.1 Totaal overzicht van alle sporen op de verschillende niveaus.

Fig.2 Niveau 0 bevat de keerlus en doet tevens dienst als een zeer bescheiden schaduwstation.

Fig.3 Niveau 1 bevat alleen de hoofdrijbaan met een uitwijkspoor.

Fig.4 Niveau 2 bevat het station emplacement en wat rangeersporen.

Rails

7 Reacties to “Baanplan ontwerp”

  1. Rob Says:

    Hallo Lokkie,

    jammer dat je net als zoveel andere niet vene doorgezocht hebt. Heb zelf ook een modelbaan maar op US leest geschoeid. De reden is simpel, welke beurs je ook komt, allemal hebben ze OF en Duitse baan OF een NL baan, met allemaal dezelfde treinen, dezelfde huisjes en scenerie. Eenheidsworsten in mijn beleving. Amerikaans, daar rijden er niet veel mee terwijl het veel voordelen heeft. Ten eerste is de dollar erg laag tov de euro. Een loc met een decoder heb je al voor rond de 80 dollar, dus ongeveer 58 euro. Probeer daar maar eens een Duitse of NL loc voor te kopen. Dan is de lkezue in scenerie ruim. Zand, bergen, bossen, woestein, het kan allemaal. En de locs zelf. Niet alleen de big boy is groot, wat dacht je van de Berkshires??
    Of een diesel klasse C 628 ? In N is dat ding bijna 18 cm lang.

    En als je USA toch geen sucees vindt, wat dacht je van Engels? Daar rijdt helemaal geen hond mee in NL en vooral de stoomlocs zijn juweeltjes (appeltjesgroen, boredauxrood, sky blue, marineblauw maar ook in zwart natuurlijk) En er is veel van te koop, alleen die verdomde pond. Die staat huizenhoog.

    Als je nog geen compleet wagenpark hebt zou ik zeker eens rondneuzen

  2. 'jan Says:

    Hallo lokkie ik rij zelf ook met een central station van marklin
    nou zie ik dat jij in je baan een keerlus hebt krijg je dan geen sluiting in je digitale systeem.
    hoor het graag even .
    ik heb de foto’s gezien het ziet er erg leuk uit ga zo door
    groetjes jan

  3. Lokkie Says:

    Je kan zonder probleem een keerlus toepassen, ook als je digitaal rijdt. 🙂
    Succes.

  4. rico Says:

    lokkie,

    Wat een te gekke baan. Mijn zoon is er helemaal gek van en vraagt al dagen aan me wanneer ik nou eens een grotere baan zoals deze voor hem ga bouwen. ik heb de foto´s van je baanplan gezien, maar dit is moeilijk te lezen. Zou ik eventueel meer info over het ontwerp kunnen ontvangen van je? Dan zou ik kunnen kijken of ik mijn zoon blij kan maken.

  5. Ad Says:

    Lokkie,

    Ziet er goed uit dat baanplan van jou! Ik ben zelf pas ook opnieuw begonnen met de bouw van een nieuwe baan. Ik heb nu eindelijk een voor mij aanvaadbaar ontwerp bedacht. Het is trouwens afgeleid van het baanplan uit de Railhobby van december 2008. Het heeft lang geduurd en veel ontwerpen hebben de revue gepasseerd. Leuk ook om een sb ij een ander te kijken. Zo kun je van elkaar ideeën opdoen! Veel succes met de bouw van je baan.

  6. wim Says:

    Mooi hoor, maar als je een echt mooi model van een s 3/6 wilt kopen kun je beter een Flm, Roco of Rivarossi model kopen. Die zijn er zowel in wissel- als gelijkstroom en te koop met recht en spits machinistenhuis van Epoche 1 e.v. Het Marklinmodel heeft “uitbouwsels” aan de ketel die er niet horen. Ze zijn nodig om de motor in de lok te kunnen plaatsen.

  7. Ron Says:

    Hallo Lokkie,
    Ik zag op het 3railforum dat jij ook met koploper en DDW rijd. Nu is mijn vraag hoe heb jij dat allemaal op je baan aangesloten? Ikzelf wil met een ovaaltje met één inhaalspoor en een eindspoor beginnen (om later uit te breiden). Alle rails is al gescheiden voor terug melders en in blokken verdeeld. Groet Ron
    Ps. (Wat een pracht van een baan heb jij)


Plaats een reactie