Bergen maken

De bouw van Bad Neuhaus gaat een nieuwe fase in. Nu alle rails gelegd zijn wordt het tijd om met de aankleding van de baan te gaan beginnen. Ik wil aan de linker- en rechterkant van de baan een berg gaan maken. De bedoeling is om de bergen op de traditionele wijze te bouwen. Lekker kliederen met papier-maché dus. 😀

Linkerkant Rechterkant
linkerkant In deze stijl wil ik het graag hebben. Lekker veel groen. rechterkant

Met kippengaas wordt eerst de contour van de berg gemaakt. Met een nietpistool kun je het gaas op de gewenste plekken vastmaken. Daarna wordt alles goed afgeplakt met tape zodat er straks geen “smurrie” doorheen valt.

LampjeLet op dat je wel ergens een “service” gat maakt zodat je bij een mogelijke ontsporing er wel bij kunt.

Als het het model helemaal naar wens is gaan we de berg verder maken met papier-maché. Met een lepel of spatel verdeel je het papier-maché op de berg. Je kunt nu gelijk ook extra rotsen of weggetjes maken.
Op de volgende site heb ik een “lekker” recept gevonden voor papier-maché.
Voor deze berg heb ik ongeveer 6 rollen toiletpapier gebruikt.
Na flink smeren en kliederen is er een mooie berg ontstaan. Voordat de berg verder afgewerkt kan worden moet het toch zeker minimaal 3 dagen drogen. Het eindresultaat is dan wel een lekker stevige berg. :mrgreen:

LampjeZorg er wel voor dat de tunnel donker aan de binnenkant is, dat maakt het een stuk realistischer.

Bergen maken deel 2
Bergen maken deel 3

Wordt vervolgd. 🙂

Rails

17 Reacties to “Bergen maken”

  1. Saskia Says:

    En ik maar denken……wat gaat dat toiletpapier er snel doorheen 🙂
    Saskia

  2. markos Says:

    Misschien had je beter ander wc papier kunnen gebruiken…..
    Probeer de volgende keer eens met bloemetjes motief, dat scheelt “een berg” werk!!

  3. Derrick Says:

    ik heb zelf met pur gedaan werkt ook lekker wel een klieder boeltje maar een mooi en licht resultaat .
    maar dit + dat resept is ook een goed werkje .

  4. Len Says:

    Ik heb zelf ook een berg gemaakt. Eerst een vorm van kippengaas en dan gips. Maar het gips begon toen het droog was te barsten en toen moest ik dus maar met papier marche beginnen. Dat lukte wel. Toen het opgedroogd was heb ik het bespoten en geschilderd en huisjes, bomen gras en steentjes erop geplakt. Nu ziet het er heel mooi uit. Veel succes nog he!
    Groetjes Len

  5. wiebrand van elk Says:

    kan ik nog een tweede laag papier mache er over heen maken voor paden en een stuk gelijk maken
    groeten wiebrand

  6. Lokkie Says:

    Wiebrand, je kunt prima een tweede laag papier maché eroverheen smeren. Het duurt best wel een tijd voordat het goed droog is en heb je tijd genoeg om het één en ander in model te brengen. Succes. 🙂

  7. wiebrand van elk Says:

    wat voor verf gebruik je om de berg te schilderen
    groeten wiebrand

  8. Lokkie Says:

    Ik heb ze met plakaatverf beschilderd (de verf die mijn kids gebruiken om te schilderen).
    Eerst helemaal zwart en daarna de kleurnuance aangebracht.

  9. wiebrand van elk Says:

    mijn papier mache is al helemaal droog gaat het dan nog een laag er overheen
    groetjes wiebrand

  10. Lokkie Says:

    Volgens mij kun je er gewoon een nieuwe laag overheen smeren.

  11. wiebrand van elk Says:

    ik krijg mijn bergen niet licht grijs hoe licht moet ik de kleur grijs maken al 2 keer over geschilderd blijft te donker

  12. rene Says:

    waar koop je kippengaas

  13. isaac Says:

    heel goede uitleg !!!
    ik snap echt alles


Plaats een reactie